ČSN EN 12973   (010121) Hodnotový management

  • Třídící znak:010121
  • Platnost:Norma není platná
  • Vydání:12/2000
  • Účinnost:01/2001 - 07/2020
  • Jazyk:Norma je v češtině.
Norma byla nahrazena těmito normami: ČSN EN 12973   (010121)

Anotace textu normy ČSN EN 12973   (010121)

Pojem ´hodnota´ je založen na vztahu mezi uspokojením mnoha různých potřeb a zdrojů používaných k tomuto uspokojení. Čím méně zdrojů se používá nebo čím větší je uspokojení potřeb, tím větší je hodnota. Účelem hodnotového managementu je urovnat tyto rozdíly a umožnit organizaci dosáhnout co největšího pokroku směrem ke stanoveným cílům s použitím minimálních zdrojů. Hodnotový management je styl managementu určený zejména k mobilizaci lidí, k rozvíjení zručnosti a k podporování součinnosti a inovací s cílem maximalizovat celkovou výkonnost organizace. Hodnotový management představuje nový způsob používání mnoha existujících metod managementu. Hodnotový management je konzistentní s managementem jakosti a osvědčil se jako velmi efektivní metoda v širokém rozsahu působnosti. Mezi nejvíce viditelné přínosy použití hodnotového managementu patří:

- zdokonalení obchodního rozhodování kompetentních vedoucích tím, že jim hodnotový management poskytuje solidní základ pro jejich volbu,

- zvýšení efektivnosti při použití omezené doby a omezených zdrojů k dosažení nejlepšího efektu,

- zlepšení výrobků a služeb pro externí zákazníky jasnějším pochopením jejich skutečných potřeb a stanovením přiměřené priority těchto potřeb,

- zvýšení konkurenceschopnosti usnadněním technické a organizační inovace,

- pěstování obecné hodnotové kultury a tudíž zlepšené pochopení cílů u všech členů organizace,

- zlepšení vnitřní komunikace a obecných znalostí o hlavních faktorech ovlivňujících úspěšnost organizace,

- souběžné zdokonalení komunikace a efektivnosti vytvářením mnohaoborových pracovních týmů řešících mnoho úkolů,

- rozhodnutí, která mohou být podporována všemi zainteresovanými stranami.


Norma je určena především třem skupinám uživatelů:

- vedoucím pracovníkům usilujícím o zvýšení hodnoty své organizace a o uspokojení jejích zákazníků tím, že používají pojmy ´hodnota´ a ´funkce´ jako základ pro rozhodování,

- všem, kteří se zabývají oficiálním použitím metod hodnotového managementu ve specifických studiích, včetně pracovníků s všestrannými zájmy i specialistů,

- všem, kteří se zabývají vývojem hodnotového managementu nebo jeho výcvikem.


Účelem této normy je:

- stanovit obecný základ pro management, aby mohl realizovat a prakticky uplatňovat hodnotový management,

- pomáhat vedoucím týmů a jejich členům prakticky uplatňovat tyto metody,

- vytvořit základ pro rozvoj postupů při výcviku a certifikaci pro jednotlivé kompetence v hodnotovém managementu,

- vytvořit základ pro zpracovatele smluv o hodnotovém managementu při poskytování služeb,

- vytvořit základ pro certifikující společnosti a organizace,

- zlepšit jakost hodnotového managementu a povzbuzovat inovaci při jeho používání,

- zlepšit komunikaci používáním společného názvosloví.


Tato norma poskytuje návod všem manažerům pro praktické uplatňování hodnotového managementu a pro zavádění tohoto vědního oboru v jejich organizaci a všem ostatním členům organizace pro pochopení a jejich efektivní účast na hodnotovém managementu.

 

Zdroj: Česká Agentura pro Standardizaci (www.agentura-cas.cz) - smluvní partner

Náhled obsahu normy dočadně není k dispozici.