ČSN EN 12973 (010121) Hodnotový management
- Norma: ČSN EN 12973 (010121)
- Název: Hodnotový management
- Kategorie: 0101 - Pojmy všech oborů a třídění
- Katalogový kód:60644
- Dostupnost:Tisk
- Třídící znak:010121
- Platnost:Norma není platná
- Vydání:12/2000
- Účinnost:01/2001 - 07/2020
- Jazyk:Norma je v češtině.
Anotace textu normy ČSN EN 12973 (010121)
Pojem ´hodnota´ je založen na vztahu mezi uspokojením mnoha různých potřeb a zdrojů používaných k tomuto uspokojení. Čím méně zdrojů se používá nebo čím větší je uspokojení potřeb, tím větší je hodnota. Účelem hodnotového managementu je urovnat tyto rozdíly a umožnit organizaci dosáhnout co největšího pokroku směrem ke stanoveným cílům s použitím minimálních zdrojů. Hodnotový management je styl managementu určený zejména k mobilizaci lidí, k rozvíjení zručnosti a k podporování součinnosti a inovací s cílem maximalizovat celkovou výkonnost organizace. Hodnotový management představuje nový způsob používání mnoha existujících metod managementu. Hodnotový management je konzistentní s managementem jakosti a osvědčil se jako velmi efektivní metoda v širokém rozsahu působnosti. Mezi nejvíce viditelné přínosy použití hodnotového managementu patří:
- zdokonalení obchodního rozhodování kompetentních vedoucích tím, že jim hodnotový management poskytuje solidní základ pro jejich volbu,
- zvýšení efektivnosti při použití omezené doby a omezených zdrojů k dosažení nejlepšího efektu,
- zlepšení výrobků a služeb pro externí zákazníky jasnějším pochopením jejich skutečných potřeb a stanovením přiměřené priority těchto potřeb,
- zvýšení konkurenceschopnosti usnadněním technické a organizační inovace,
- pěstování obecné hodnotové kultury a tudíž zlepšené pochopení cílů u všech členů organizace,
- zlepšení vnitřní komunikace a obecných znalostí o hlavních faktorech ovlivňujících úspěšnost organizace,
- souběžné zdokonalení komunikace a efektivnosti vytvářením mnohaoborových pracovních týmů řešících mnoho úkolů,
- rozhodnutí, která mohou být podporována všemi zainteresovanými stranami.
Norma je určena především třem skupinám uživatelů:
- vedoucím pracovníkům usilujícím o zvýšení hodnoty své organizace a o uspokojení jejích zákazníků tím, že používají pojmy ´hodnota´ a ´funkce´ jako základ pro rozhodování,
- všem, kteří se zabývají oficiálním použitím metod hodnotového managementu ve specifických studiích, včetně pracovníků s všestrannými zájmy i specialistů,
- všem, kteří se zabývají vývojem hodnotového managementu nebo jeho výcvikem.
Účelem této normy je:
- stanovit obecný základ pro management, aby mohl realizovat a prakticky uplatňovat hodnotový management,
- pomáhat vedoucím týmů a jejich členům prakticky uplatňovat tyto metody,
- vytvořit základ pro rozvoj postupů při výcviku a certifikaci pro jednotlivé kompetence v hodnotovém managementu,
- vytvořit základ pro zpracovatele smluv o hodnotovém managementu při poskytování služeb,
- vytvořit základ pro certifikující společnosti a organizace,
- zlepšit jakost hodnotového managementu a povzbuzovat inovaci při jeho používání,
- zlepšit komunikaci používáním společného názvosloví.
Tato norma poskytuje návod všem manažerům pro praktické uplatňování hodnotového managementu a pro zavádění tohoto vědního oboru v jejich organizaci a všem ostatním členům organizace pro pochopení a jejich efektivní účast na hodnotovém managementu.
Zdroj: Česká Agentura pro Standardizaci (www.agentura-cas.cz) - smluvní partner
Náhled obsahu normy dočadně není k dispozici.